TPI Control – Talotekniikan innovaatiot käytännössä
TPI Control näkee jokaisessa haasteessa mahdollisuuden. Talotekniikan innovaatiot ovat meille jokapäiväistä työtä. Olemme kehittäneet kiinteistöalalle modernin palvelumallin, joka haastaa perinteiset uskomukset ja toimintatavat. Haluamme, että kiinteistöjä johdetaan tiedolla, siksi me toteutamme kunnostukset aina 100 % todelliseen mitattuun dataan perustuen.
Palvelumallimme on rakennettu asiakaslähtöisesti ja palvelut ovat myös räätälöitävissä asiakkaiden tarpeen mukaan. Innovointi on meille jokapäiväistä ja asiakkaiden kohteissa työskennellessämme on syntynyt myös useita uusia tehokkaita palvelutuotteita, joilla taloteknisten järjestelmien elinkaarta voidaan merkittävästi pidentää ja samalla vähentää energiankulutusta kohti hiilineutraaliustavoitteita.
Edelläkävijä talotekniikan innovaatioissa
TPI Control syntyi yksinkertaisesta havainnosta: oikeita ratkaisuja ei voi tehdä, jos käytettävissä ei ole oikeaa tietoa. Ilman täsmällistä ja ajantasaista tietoa, kokonaiskuva kiinteistön ilmanvaihto-, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmien todellisesta tilasta jää arvailujen varaan. Tämä johtaa vääriin päätöksiin ja ylimääräisiin kustannuksiin.
Jatkuvan innovaation lähteiltä ja asiakaspalautteiden pohjalta olemme tehneet näkymättömän näkyväksi. TOPI-toiminnanohjausjärjestelmämme avulla kiinteistöjen talotekniikan tilannekuva saadaan helposti ymmärrettävään muotoon kiinteistönomistajille ja managereille. Järjestelmän sisältämä data perustuu aina todelliseen mitattuun dataan, minkä avulla on helppo tehdä oikeita ja vastuullisia päätöksiä kiinteistön kunnostuksiin ja elinkaaren matkaan liittyen.
TPI Control työnantajana
Olemme oman alamme edelläkävijä, joka on ottanut tavoitteekseen nostaa kiinteistön kunnossapito uudelle tasolle. Korkean ammattitaidon lisäksi asiantuntijoitamme yhdistää oikea asenne ja yhdessä tärkeiksi koetut arvot.
Meitä on 50 asiantuntijan joukkue toimipisteillämme Pirkkalassa ja Vantaalla. Asiantuntijamme vievät kiinteistöjä kohti taloudellisempaa, ekologisempaa ja terveellisempää huomista.
TPI Control on reilu työnantaja, joka arvostaa henkilöstönsä hyvinvointia ja pitkiä työsuhteita. Kannustamme työntekijöitämme uteliaaseen ja vastuunottavaan asenteeseen tarjoamalla vapautta ja vastuuta sopivassa suhteessa. Tarjoamme hyvän perehdytyksen työtehtäviin sekä kouluttautumismahdollisuudet tulevaisuuteen.
Henkilöstön hyvinvointia tuemme kattavalla työterveyspalvelulla ja erilaisilla liikunta- ja kulttuurieduilla.
Meillä tehdään työtä, jolla on merkitystä vuosikymmeniksi eteenpäin. Haluatko liittyä joukkoomme?
” Olen tykännyt työstäni todella paljon. Tässä hommassa pitää olla oman itsensä herra. Yleensä en tiedä, mitä teen kahden päivän päästä. Minulla on kyllä suunnitelma, mutta usein se muuttuu matkan varrella. Yllätyksellisyys pitää mielen virkeänä.”
Jan Ingberg sai vuonna 2016 serkultaan vinkin, että jos alan vaihto kiinnostaa, niin nyt se olisi mahdollista. Serkku oli ollut aiemmin töissä TPI Controlilla ja hän suositteli paikkaa.
”Minulla ei ollut alan koulutusta, mutta olen aina ollut käsityöläinen. Olen rakennellut ja korjaillut kaikkea mekaanista.”
TPI Controlin asentajana hän on tehnyt monipuolisia kunnostuksia eri kiinteistöissä.
”Jos tekemissämme selvityksissä on havaittu epäjohdonmukaisuuksia jäähdytyksissä tai nesteytyksissä, minut hälytetään paikalle. Työ on ongelmanratkaisua”, Ingberg kertoo.
Yllätyksellisyys pitää virkeänä
Ingberg nauttii siitä, että asentajan työ on monipuolista. Kiinteistöt ovat erilaisia, vaikka ne ulkopuoliselta näyttäisikin samalta.
– Yleensä en tiedä, mitä teen kahden päivän päästä. Minulla on kyllä suunnitelma, mutta usein se muuttuu matkan varrella. Yllätyksellisyys pitää mielen virkeänä.
Kaikille alati muuttuvat aikataulut eivät varmasti sopisi.
– Tämä työ ei sovi sellaiselle, joka on tottunut liukuhihnatyöhön. Silloin jatkuvat muutokset stressaisivat. Tässä hommassa pitää olla oman itsensä herra.
Ingberg toteaa, että TPI Control on paras työpaikka, missä hän on ollut.
– Olen tykännyt työstäni todella paljon. Minä en ole lähdössä minnekään, eikä varmasti tarvitsekaan. Kun asiakas ja työnantaja ovat tyytyväisiä, se riittää.
Pienen firman fiilis pysyi, vaikka henkilöstö tuplaantui
Jan Ingberg kehuu TPI:n työilmapiiriä yhteisölliseksi. Fiilis on myös pysynyt, vaikka TPI:n henkilöstömäärä tuplaantui jokin aika sitten yrityskaupan myötä.
– Meillä on paljon tyky-tilaisuuksia ja kaikki jeesaavat toisiaan tarvittaessa. Meillä ei ole eri toimintojen keskinäistä nokkimista.
Hyvän työyhteisön merkki on myös ammattiosaaminen. Ingberg uskoo, että TPI:ssä työt tehdään keskivertoa tarkemmin.
– Meillä oli hetken aikaa eräs työntekijä koeajalla, joka teki asioita vähän omalla tavallaan. Kun kävin tarkastamassa työtä ja se oli vähän sinne päin, hän vastasi, että ”Kyllä se toimii, kun vähän säätää.” Totesin, että me emme tee sinne päin. Jos joudut selittämään työtäsi, siinä on jotain pielessä, Ingberg kiteyttää.
Ammattiylpeä ja tiivis työyhteisö vetää myös entisiä työntekijöitä takaisin.
– Yksi asentaja lähti meiltä huoltomieheksi. Hän palasi vuoden päästä takaisin ja totesi, että kyllä asiat ovat täällä vain aika hyvin.
Ingberg uskoo, että työyhteisön hyvä henki kertoo keskinäisestä luottamuksesta.
– Ajamme kaikki yhteistä, eli viime kädessä asiakkaan, etua. Jos joskus jostain toimeksiannosta puuttuu yhteystieto, niin emme ala syytellä toisiamme. Kyllä tällaisista tilanteista aina hengissä selvitään, se on elämää, Ingberg päättää.
”Pystyn vapaasti päättämään ja organisoimaan työni eli miten ja missä järjestyksessä ne teen. Yhtenä päivänä kirjoitan raportteja, toisena päivänä istun asiakaspalaverissa, kolmantena teen kiinteistön selvitystyötä. Tapaan ihmisiä eri puolella Suomea ja näen teknisesti erilaisia kiinteistöjä. Se on ammatillisesti mielenkiintoista.”
Mikko Koppanen tuli TPI Controlille vuonna 2008 tekemään insinöörin tutkinnon opinnäytetyötä. Siitä lähtien hän onkin viihtynyt yrityksessä teknisenä asiantuntijana.
Yksi syy pitkään uraan samalla työnantajalla on työn vaihtelevuus. Päivät eivät todellakaan ole veljiä keskenään.- Joillekin 8-16 -työ sopii, minä kaipaan vaihtelua. Yhtenä päivänä kirjoitan raportteja, toisena päivänä istun asiakaspalaverissa, kolmantena teen kiinteistön selvitystyötä. Tapaan ihmisiä eri puolella Suomea ja näen teknisesti erilaisia kiinteistöjä. Se on ammatillisesti mielenkiintoista.
Koppasen ydintyötä on tehdä tutkimuksia ja selvityksiä liike- ja toimistokiinteistöissä sekä erilaisissa teollisuuskohteissa. Hän selvittää, onko kiinteistön talotekniikassa petrattavaa, jotta lämmitys, jäähdytys ja ilmanvaihto toimivat niin kuin pitääkin.
– Yleensä työt lähtevät siitä, että asiakkaalla on jokin ongelma, mikä pitää ratkaista. Sen jälkeen teemme puolueettoman tarkastuksen laitteistoihin ja tarvittaessa ylläpito- ja kunnossapitosuunnitelman. Yleensä tutkimuksissa löytyy selkeä syy/seuraussuhde.
Ylilaatu on ammattiylpeyttä
Mikko Koppasen mielestä TPI Controlin tekemisessä korostuu ammattiylpeys. Työt tehdään niin, että hyvin tehdyn työn voi allekirjoittaa.
– Teemme ylilaatua niin, että asiakaskaan ei aina huomaa, miten pitkälle asiat on viety. Yritämme myös ohjata aina asiakasta elinkaariajatteluun sanomalla, että ”Yritetään ajatella pidemmälle, joku tämän kuitenkin joutuu jossain vaiheessa korjaamaan, jos emme nyt tätä tee.”
Rakennusala ei ole välttämättä aina myönteisessä mielessä julkisuudessa. Koppasen mielestä ala voi myös katsoa vähän peiliin.
– Onhan näitä tarinoita, jossa uuden koulun lattia joudutaan avaamaan ja mietitään, että ”Kuinkas tässä näin kävi”. Pinnan alle on helppo piilotta asioita ja jättää tekemättä. Me emme toimi niin.
”Parempi soittaa kuin pähkäillä paria tuntia itsekseen”
TPI Control on työyhteisönä Koppasen mielestä erittäin yhteisöllinen. Kaveria ei jätetä pulaan ja apua saa aina, kun sitä pyytää.
– Typeriä kysymyksiä ei ole ja aina voi soittaa kollegalle. Se on yleensä parempi ratkaisu kuin pähkäillä pari tuntia itsekseen, että miten asia olisi paras ratkaista.
– Puhumme kyllä suoraan toisille ilman turhaa mielistelyä, mutta tulevaisuuteen katsoen. Menneille emme enää mahda mitään. Asiakkaammekin arvostavat meitä siinä, että me emme etsi syyllisiä vaan syitä.
Koppasen mielestä TPI Controlissa huolehditaan työntekijöistä hyvin sekä töiden alkaessa että työuran kaikissa vaiheissa.
– Meillä on hyvät perehdytysprosessit uusille henkilöille. Opiskeluun kannustetaan, jos se nähdään hyödyksi myös yritykselle. Olen esimerkiksi itse saanut opiskella osittain työajalla. Ja työterveyspalvelut ovat lakisääteisiä paljon laajemmat.
Tärkeintä Koppaselle on kuitenkin se, että työn sisällön ja aikatauluttamisen saa päättää hyvin pitkälle itse.
– Pystyn vapaasti päättämään ja organisoimaan työni eli miten ja missä järjestyksessä ne teen. Toki tulipalohommiakin tulee joskus, mutta toisaalta työ joustaa esimerkiksi perhetilanteen mukaan. Koen sen tärkeäksi.
”Tullessani töihin TPI:lle asentajaksi huomasin, että täällä asioita voi tehdä eri tavalla ja kehittää työtä entistä paremmaksi. Meidän tärkein tehtävämme on löytää se vihonviimeinen syy, mistä talotekniikan ongelmat johtuvat. Yksikään ongelma ei ole jäänyt ratkomatta. Me myös parannamme energiatehokkuutta merkittävästi. Tekemämme työ on merkityksellistä.”
Työssään TPI Controlilla Mikkolan ja muun tiimin tärkein tehtävä on tehdä näkymätön näkyväksi eli löytää lopullinen syy, josta talotekniikan ongelmat johtuvat.
”Etumme moniin muihin alan yrityksiin verrattuna on se, että menemme henkilökohtaisesti paikan päälle tutkimaan asiat. Yksikään asiakkaan ongelma ei ole jäänyt ratkomatta”, hän kertoo.
Asiakkaiden haasteiden ymmärtäminen on onnistumisen lähtökohta.
”Pitää muistaa, että myös kiinteistöjen omistajat ovat kaupallisia toimijoita, jotka haluavat tuottoa. Meidän tehtävämme on varmistaa ja optimoida kiinteistöjen toimivuus faktoihin pohjautuen”.
Hän pitää erityisen tärkeänä ja arvostettavana sitä, kuinka vastuullinen ajattelu on rakennettu sisään kaikkiin TPI Controlin toimintatapoihin.
”Emme ehdota asiakkaillemme uusia laitteita, jos vanhat eivät ole rikki tai rikkinäisiä pystyy korjaamaan. Pyrimme parantamaan energiatehokkuutta ja kiinteistön elinkaarta olemassa olevilla laitteilla”, hän kuvaa.
TPI Controlilla Kimmo Mikkola on saanut kasvaa tekijästä tärkeään asiakasvastaavan rooliin
Mikkola on päässyt etenemään urallaan TPI Controlilla itselleen sopivaan tahtiin. Alun perin hän tuli yritykseen tekemään opinnäytetyötä energia- ja ympäristötekniikasta. TPI Control tuli vastaan opiskeluportaalin kautta.
”Pääsin koulutustani vastaavaan työhön. Energia- ja päästöasiat ovat kiinnostaneet minua aina. TPI Controlilla pääsin työskentelemään juuri niiden asioiden parissa”, lauhduttimen sumusuihkupesusta ja jäähdytyksestä opinnäytetyönsä tehnyt Mikkola kertoo.
Ensimmäiset kymmenen vuotta Mikkola työskenteli teknisenä asiantuntijana. Nykyisin hän on tekninen avainasiakaspäällikkö.
”Työssä eteneminen on ollut hyvä piristysruiske. Nyt voin hyödyntää tietotaitoani laajemmin. Tehtäväni on pitää monta lankaa käsissä ja hoitaa kokonaisuuksia”, hän jatkaa.
Nykyinen työ teknisenä avainasiakaspäällikkönä on laajentanut Mikkolan näkökulmaa entisestään. Nyt hän voi yhdistää sekä teknisen osaamisen ja asiakasnäkökulman.
”Nyt näen entistä paremmin, miten prosessimme jatkuvat tuotannon jälkeen. Olemme myös muokanneet tarjouksiamme ja raporttejamme. Tärkeintä on nostaa tärkeimmät talotekniset haasteet selkeästi esille. Olisi hölmöä kirjoittaa asiakkaalle 50-sivuisia raportteja, jos niitä ei kukaan ymmärrä”.
Työyhteisö kannustaa kehittämään työtä helpommaksi
Kimmo Mikkola arvostaa TPI Controlin yrityskulttuuria, joka kannustaa innovatiiviseen työskentelyyn. Työyhteisössä on aina tilaa uusille kehitysehdotuksille, mikä vaikuttaa työskentelymotivaatioon positiivisesti. Hän itse on pyrkinyt helpottamaan omaa ja muiden työtä järjestelmällisesti muun muassa rakentamalla uusia laskureita ja työkaluja työn tulosten mittaamiseen.
”TPI Controlilla voi sanoa rohkeasti kollegalle tai esihenkilölle, että voisimmeko tehdä asian eri tavalla. Siitä ei saa ikävää palautetta, mikä kasvattaa motivaatiota kehittää asioita”, Mikkola kiittelee.